سقف جمع شو و ریموتی

 تنوع آب و هوایی در شهرها و کشورهای مختلف سبب می شود که در هر منطقه از پوشش های مناسب با آن آب و هوا استفاده شود. یکی از این پوششها سقف متحرک است. این نوع پوشش علاوه بر اینکه فضای محیط را زیبا می سازد، به راحتی از آب و هوای آن منطقه نیز می توان استفاده کرد. باید دانست که سقف متحرک می تواند از شیشه، صفحات فلزی عایق شده ، صفحات پلکسی و پارچه ای و. . . ایجاد شود. این سقف ها در دو حالت اتوماتیک و دستی( مکانیکی ) در دنیا وجود  دارد. در نوع اتوماتیک آن با طراحی یک ریموت کنترل و  یا یک دکمه، عمل جمع شدن و  باز شدن سایه بان پارچه ای به صورت خودکار و کنترل شده انجام می شود که نام های دیگر این نوع سقف ها سقف برقی، سقف جمع شو، سقف ریموتی است. اما در مدل سقف متحرک پارچه ای مکانیکی، این سازه پارچه ای با هدف کاهش هزینه برای مشتری، عمل جمع شدن و باز شدن با استفاده از دست انجام می شود.

 

قابلیت هایی که سقف های پارچه ای ( سقف های متحرک و سقف های ثابت ) می تواند برای ما ایجاد کند.

  • سازه های پارچه ای نوعی از سازه ها می باشند که در آن ها با استفاده از پوسته های کاملا سبک ، سقف هایی با دهانه های بزرگ ساخته می شود . وزن کم پارچه، منحصر بودن سیستم سازه ای، دارا بودن خواص مکانیکی قابل قبول از جمله مقاومت کششی بالا، سرعت اجرای بالا و هم چنین به علت پیش ساخته بودن کل سیستم، باعث رواج هرچه بیشتر این سازه ها شده است.
  • سیستم سقف متحرک پارچه ای جهت بالا بردن کیفیت فضا های باز به کار می رود این سیستممی تواند جوابگوی نیاز ها در تمامی فصول سال بوده و از لحاظ زیبایی ، دوام و کارایی بهترین انتخاب جهت محیط های باز بیرون به شمار آید. سیستم pergola   با پارچه مخصوص بسیار مقاوم خود محافظ خوبی در برابر باد ، باران ، و تابش آفتاب می باشد. از طریق این سیستم به راحتی می توان سقف بالکن ، حیاط ، تراس ، رستوران باز و باغجه را ئر مواقع نیاز پوشش داده و در صورت عدم نیاز به راحتی پوشش را جمع کرده و از هوای آزاد استفاده نمود.
  • سیستم تخلیه آب یکپارچه سقف متحرک و ثابت پارچه ای هرگونه بارش جوی را از سیستم خارج می کند، ضمن اینکه خود پارچه در کنار این متریال ها می توان از نورپردازی با لامپ های LED استفاده کرد که فضای داخلی این سازه متحرک را می تواندهرچه زیبا تر کند. نکته پایانی درباره این سازه کششی بسیار زیبا این است که در هنگام نصب سقف پارچه ای متحرک نیازی نیست که حق قانونی را به شهرداری و مراجع دولتی پرداخت کرد.
  • از طرفی سقف پارچه ای متحرک به علت اینکه یکی ازمتریال های ساختمانی سبک است می تواند عوارض احتمالی در هنگام وقوع زمین لرزه را تا حدود زیادی از بین ببرد.
  • محصولی بسیار مفید از آن جهت که به فضای کمی نیاز دارد و سر پناه وسیعی فراهم میکند.
  • سیستم سقف و دیوار های متحرک و کشویی این امکان را به شما می دهد تا در هر زمان که اراده کنید به راحتی و با یک ریموت کنترل سقف رستوران ، تراس و یا هر مکان مشابه دیگری را به صورت بازشو باز نمایید و از امکان تنفس در هوای آزاد لذت ببرید.
  • این پارچه ها ضد آب هستند.
  • گاهی اوقات سایبان های متحرک جهت ایجاد فضاهای جدید در منازل مسکونی به منظور ایجاد مکانی دنج و رفع خستگی و دورهمی های صمیمی و گرم در خدمت اهالی خانواده قرار می گیرد.
  • این سقف های متحرک اتوماتیک به صاحبان کسب و کار این امکان را می دهند تا فضای بیشتری جهت ارائه خدمات به مشتریان خود داشته باشند.
  • سقف های متحرک اتوماتیک ( سقف های برقی ) همچنین می توان در ادارات برای ایجاد فضای VIP جهت برگزاری جلسات خاص و پذیرایی از افراد و مهمان های ویژه استفاده نمود.
  • در برخی موارد جهت پوشش استخر یا محیا نمودن استخر برای استفاده ۴ فصل از آن ایجاد می گردد. پارچه های با کیفیت و طرح های متفاوت می تواند باعث روشن تر و متفاوت جلوه دادن محیط داخلی سقف گردد. دور تا دور سقف متحرک به وسیله شیشه های متحرک ( شیشه های ریموت دار) می تواند پوشیده شود.
  • همچنین از جمله کاربردهای دیگر این سازه ها می توان به ایجاد سایبان در برابر اشعه UV، محافظت در برابر عوامل جوی و … اشاره کرد. مهندسین برای ساخت و طراحی این سازه ها باید آشنایی کامل با الیاف و پلیمرهای استفاده شده در آن و همچنین خواص فیزیک، مکانیکی و سازهای آن داشته باشند.
  • سازه های پارچه کششی یک روش مقرون به صرفه برای پوشش مناطق با دهانه های وسیع هستند.
  • داشتن یک رستوران ، کافی شاپ ، حیاط ، پاسیو و … با سقفی که در هر لحظه دلخواه به یک فضای باز در هوایی آزاد تبدیل شود یکی از مزایای غیر قابل انکار می تواند باشد.
  • نور طبیعی و هوای آزاد از عوامل دلخواه و قابل تنظیم هر شخص استفاده کننده ای است که می توان آنرا به راحتی تدارک دید.
  • قابلیت چند منظوره کردن فضا با تنظیم سایبان های متحرک نیز وجود دارد.

اجزاء تشکیل دهنده سقف متحرک و ویژگی های آنها

آلومینیوم بعد از آهن پرکاربردترین فلز در صنعت ساختمان می باشد که قابلیت شکل پذیری، دوام و طول عمر بالا و مقاومت در برابر زنگ زدگی و همچنین به دلیل سبکی و وزن کم در عین حال در برابر باد و فشارهای زیاد مقاوم است. این عامل آلومینیوم را بهترین گزینه برای استفاده به عنوان سازه ی سقف های متحرک نموده است.

سازه های آلومینیوم و یراق آلات سقف متحرک دارای خواص زیر می باشند:

  • رنگهای پودری دارای پوشش ۱۲-۸ مترمربع به ازای هر کیلوگرم رنگ می باشد.
  • ضایعات حداقلی که حدود یک در صد است.
  • اجرای طرح های جدید بر روی فلزات مانند طرح چوب و رنگهای مختلف
  • عمر طولانی تر نسبت به رنگ مایع در مقابل شرایط و تغییرات فیزیکی و شیمیایی
  • عدم خش پذیری
  • ثبات رنگ در شرایط جوی مختلف
  • قابلیت نظافت آسان و سریع
  • دارای براقیت و زیبایی فوق العاده ای نسبت به رنگ های مایع می باشد.

 

جنس پارچه ی سازه چادری

یکی از سیستم های ساختمانی که در دهه های اخیر به دلیل تعامل و سازگاری با محیط زیست و همچنین انعطاف و پویایی و رفتار خالص در سازه مورد توجه بیشتری قرار گرفته، سیستم های سازه های کششی (کابلی – چادری) می باشد. در سازه های کابلی اجزا عمدتاً تحت کشش خالصی قرار می گیرند. سازه های پارچه ای نیز پوشش هایی نازک اما پایدار در برابر تغییر شکل و شکست هستند که مقاومت خود را از طریق پیش تنیدگی پوسته کسب می کنند. منبع الهام این سازه ها از پدیده های طبیعی و طبیعت است. بالهای پرندگان و تار عنکبوت به ترتیب می تواند منبع الهام اولیه و ارتباط میان انسان و پدیده های طبیعی، برای ساخت سازه های چادری و کابلی باشد. سازه های پارچه ای شامل ، سایبان های عمودی، شیدها و سقف های متحرک و ثابت هستند.

 

مزایای سازه های پارچه ای

طراحان با توجه به طیف گسترده ای از رنگ ها و طرح های مختلف می توانند سایبانی که با طرح و کارکرد مورد نظرشان منطبق است را انتخاب نمایند، با توجه به وزن کم سقف پارچه ای، هزینه های ساخت و پشتیبانی و استقرار سقف پارچه ای وجود دارد، حدود ۳۰٪ کمتر از هزینه ی یک سیستم سنتی معمول است . از طرفی نور طبیعی را بدون انعکاس اضافی، از داخل خود عبور می دهد و همین امر باعث کاهش هزینه های مربوط به روشنایی می شود.

این ویژگی که سقف پارچه ای از پیش ساخته شده و در محل ساخت و ساز آماده برای نصب می شود، زمان لازم برای تکمیل پروژه را کاهش می دهد. ترکیبات موجود در این غشا، جزو سبک ترین مواد موجود در صنعت هستند. بنابراین نیاز به ساختارهای سنگین برای نصب سازه غشایی را کمتر کرده و همچنین هزینه کمتری در حمل و نقل را به همراه دارد.

جنس پارچه ی سازه چادری عایق گرمایی بسیار خوبی بوده و هزینه های لازم برای گرم کردن محیط داخلی بسته را به حد چشمگیری کاهش می دهد.

 

سقف پارچه ای ثابت

 از محدودیت ها و چالش هایی که در سقف  پارچه ای متحرک در مقایسه با سقف پارچه ای ثابت وجود دارد موارد زیر را بیان کرد:

  • فرم های طراحی شده برای سقف های متحرک پارچه ای محدود بوده است چرا که مکانیزم حرکتی این سقف متحرک پارچه ای به صورت فضای هندسی منظم به شکل مربع و مستطیل است و مانند سقف های پارچه ای ثابت از تنوع فرم در طراحی برخوردار نیستند
  • مقاومت سقف پارچه ای اتوماتیک در برابر طوفان و بادهایی با شدت ۶۰ کیلومتر بر ساعت است. بنا براین در برابر طوفان و باد هایی که با سرعت های بالاتر از ۶۰ کیلومتر بر ساعت باشند این سایبان پارچه ای آسیب خواهد دید از این رو در مقایسه با سایه بان پارچه ای ثابت، مقاوت بسیار کمتری در برابر وزش باد خواهند داشت.
  • مقاومت سقف پارچه ای برقی در برابر برف در حدود ۷۰ کیلوگرم بر مترمربع است از این رو این سقف متحرک پارچه ای در مناطقی که بارش برف بالاست مناسب نخواهد بود بنابر این مقاومت این سازه متحرک در مقایسه با سازه پارچه ای ثابت بسیار پایین است.

سقف پارچه ای

سقف های پارچه ای دیگر نسل جدیدی از سازه ها به شمار می آیند که سقف هایی با دهانه های بزرگ و به صرفه با استفاده از پوسته های پارچه ای صنعتی کاملا سبک ایجاد می شوند، با توجه به سبک بودن وزن پارچه، نیازی به پروفیل های بزرگ و سنگین نخواهد بود و همچنین با توجه به پیش ساخته بودن سیستم سقف پارچه ای، زمان اجرای پروژه به طور چشمگیری کاهش می یابد.

سقف متحرک پارچه ای از یک سیستم پارچه ای و آلومینیومی تشکیل شده است که بر روی ریل حرکت می کند. همان طور پیش تر گفته شد سقف های متحرک به دو نوع متحرک و ثابت دارند. به همین سبب در سقف های متحرک پارچه ای اتوماتیک که با نصب یک موتور، نیروی محرکه این سقف به وجود می آید، از طرفی با طراحی یک ریموت کنترل و یک دگمه، جمع شدن و باز شدن سایه بان پارچه ای به صورت خودکار و کنترل شده انجام می شود. اما در مدل سقف متحرک چادریمکانیکی و یا دستی، این عمل با دستی انجام می شود و از نظر هزینه ای نیز به صرفه تر است.

کاربرد سقف متحرک پارچه ای در کجاهاست؟

از سقف متحرک پارچه ای در مکان های مختلفی می توان استفاده کرد و از جمله سقف هایی است که دامنه و تنوع مصرف دارد. همچنین از سقف پارچه ای ثابت و سقف متحرک پارچه ای به عنوان سایه بان در برابر نور خورشید و حفاظت در برابر باد و باران استفاده می شود. سقف متحرک پارچه ای را می توان در مکان های مختلف با کاربری های متفاوت استفاده کرد و اما مکان هایی که بیشترین کاربرد را دارند شامل:

سایبان استخر فضای باز: برای محافظت و تمیز نگه داشتن استخر و اطراف آن از آلودگی و کثیفی؛ یکی از متریال هایی که می توان استفاده کرد سقف متحرک پارچه ای است، از این رو علاوه بر محفوظ ماندن استخر از آلودگی، نمای ظاهری خوبی هم به وجود می آید.

 

enl-shade-structure

 

  • اگر چه سقف متحرک پارچه ای را می توان در اقلیم های متفاوت استفاده کرد ولی با توجه به هزینه نسبتا بالا در مقایسه با سقف پارچه ای ثابت استفاده از این سقف در مناطقی که شدت بالای نور خورشید، بارش بالای برف و شدت باد بالا است مقرون به صرفه نخواهد بود. زیرا نسبت به هزینه ای که برای نصب این سازه کششی متحرک می شود نمی توان به خوبی از آن استفاده کرده و امکان آسیب دیدگی این سازه در این نوع مناطق آب و هوایی بسیار بالا خواهد بود.
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
<-blogads->